top of page

Over mij

"De omstandigheden kan je niet altijd veranderen, maar ik kan wel ondersteunen in de manier waarop je er mee omgaat."

Als jong kind was ik al graag in de natuur en uitte ik me in creatieve vormen. Dit speelt als een rode draad door mijn leven. Urenlang kon ik door de weilanden lopen en ontdekte ik van alles in slootjes. Wat kon ik daarvan genieten. Ik had mijn eigen tuintje met bloemen, kruiden en groente en altijd wel een doe-projectje zoals tekenen, eigen kleding ontwerpen en naaien. Later ben ik gaan boetseren, beeldhouwen en schilderen. 


Die creativiteit ontpopte zich uiteindelijk in een eigen bedrijf in het geven van schilderworkshops. Later had ik mijn eigen tuinbedrijf waar ik vaak samen met de klant met de handen in de aarde zat en zo ontstond er zoveel meer dan alleen een mooie tuin.


Toen ik moeder werd van 2 prachtige kinderen, inmiddels volwassen, kon ik mijn “rode draad” voortzetten door ze veel te laten ervaren in de natuur en ruimte te geven aan hun creativiteit. 


 

Marieke Brenkman-praktijk voor kind en g

In die tijd kwam ik in aanraking met de methodiek familieopstellingen. Vele keren heb ik vraagstukken, die toen speelden in mijn leven, ingebracht. Het gaf me inzicht, verheldering en heling. 


Ik heb het als heel bijzonder ervaren om jonge kinderen te zien opgroeien en soms was het ook een hele uitdaging voor mijn man en mij om keuzes en beslissingen te nemen tijdens hun opvoeding.


Al vroeg observeerde ik de mensen om mij heen, was oplettend en signaleerde van alles. Het boeide me waarom mensen doen zoals ze doen. 

Tijdens mijn werkervaring als leerkracht (reguliere en vrije school) kwam bij mij al snel de behoefte om verder te kijken dan alleen de schoolse zaken. Voorbij de cijfers. Voor mij was het ook belangrijk om me af te vragen: voelt het kind zich op zijn gemak? Maakt het vriendjes? Kan het een teleurstelling verwerken? In welke omgeving groeit het kind op? Ik ben vanuit die interesse verschillende opleidingen en cursussen gaan volgen, o.a.: speltherapie, familieopstellingen masterclass, PPG (Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding), opleiding praktische intuïtie en  mindfulness parenting. En ik ben SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd) geregistreerd.


Als kind en tiener heb ik zelf geworsteld met mijn dyslexie en hoog gevoeligheid. Bij onze beide kinderen herken ik deze eigenschappen met daarbij hun hoogbegaafdheid. Ervaringen vanuit mijzelf, in de rol als moeder en als leerkracht hebben me geleerd om te kijken naar wat een kind nodig heeft om gelukkig te zijn met zichzelf en in zijn of haar omgeving. Hoe ze om kunnen leren gaan met deze eigenschappen die nadelen hebben maar zeker ook voordelen. 


Deze persoonlijke- en werkervaringen, inzichten en kennis zet ik met veel voldoening en plezier in tijdens het werk in mijn praktijk. Het maakt me een gelukkig mens wanneer ik meer ontspanning, rust en plezier zie ontstaan bij de kinderen en ouders die mijn praktijk bezoeken. 
 

Wanneer ik in de natuur ben ervaar ik veel rust en plezier. Ik geniet van de mooie, soms hele kleine dingen. Dingen die ik zie, hoor, ruik en voel. Na een wandeling is het rustiger in mijn hoofd. De kracht van de natuur geeft me aarding, inspiratie en verheldering.  Ik kan de verbinding voelen met de zichtbare en niet zichtbare wereld. 

Mijn inspiratiebronnen

bottom of page